torsdag, den 8. desember 2011

Dirigent uten grenser

MEDIUM


Trondheimsdirigenten Bjørn Sagstad pakker både Sibelius- og Svendsen-partiturene når han reiser ned for å jobbe med Hongkong Sinfonietta.


Tekst: Nanna Baldersheim

- Forrige gang gjorde vi Sibelius' 1. symfoni. En stadig bedre kontakt med musikere, administrasjonen og publikum i Hongkong åpner nå for å fullføre en syklus med alle Sibelius-symfoniene, forteller dirigenten til Bergens Tidende.

Sagstad tar eksport av norsk musikk på alvor og har lyst til å vise publikum i Hongkong hvordan en hardingfele låter.

Ikke et Sibelius-orkester


- Som nordmann er det er morsomt å registrere hvilken appell Svendsens musikk har. Jeg har fått leke meg vilt og uhemmet med ham i Hongkong og prøver blant annet å få frem spellemannspåvirkningen og -inspirasjonen i Svendsens musikk, sier han til BT.

Sagstad har jobbet med Hongkong Sinfonietta (HKSO) i flere år. Samarbeidet melom dirigenten og orkesteret startet tradisjonelt og klassisk med Nøtteknekkeren og Svanesjøen, men etter hvert ønsket orkestret å prøve seg på nordisk musikk. Sagestad har nettopp kommet hjem fra det siste oppdraget, hvor han forteller til BT at han gjorde Sibelius’ 5. symfoni og Johans Svendsens Norsk Rapsodi nr. 2 med det rundt 75 mann sterke orkesteret.

- I utgangspunktet er ikke HKSO et Sibelius-orkester, og flere av symfoniene er helt nye for dem. Det er faktisk en ganske sterk opplevelse både å høre og se et orkester med 80 prosent asiatiske musikere spille Sibelius, Svendsen og Grieg, forteller Sagstad til den bergenske avisen.

Palestinsk symfoni


Den asiatiske sinfoniettaen er ikke Sagstads eneste internasjonale dirigeringserfaring. Siden 2007 har Sagstad vært aktiv som dirigent for flere orkestre i Midt-Østen. Han har turnert i Jerusalem, Betlehem, Jeriko og Ramallah med ulike lokale orkestre.

Sagstad har også vært med å etablere verdens første palestinske symfoniorkester. For tiden arbeider han med en nordisk turné med The Palestine Youth Orchestra, som består av 80 ungdommer fra Palestina eller med palestinsk bakgrunn.

- Flere i publikum hadde brukt hele dagen på å krysse checkpoints, og der satt de med sine palestinaskjerf og reiste seg entusiastisk for hvert nummer vi begynte å spille. For mange var dette historisk, fortalte Sagstad til dagens Næringsliv om den første konserten i 2007.

- Jeg har ingen religiøse eller politiske motiver i denne saken, men det er lett å se hvordan palestinerne ydmykes under den israelske kontrollen, uttalte han til DN den gangen.

Taxiene kjøres som Stravinskij


Noen kulturforskjeller har han merket seg på turene sørover, og bruker gjerne komponister som metafor:

- Å dirigere kan være tungt, jeg har hatt mine scenebetennelser. Brahms er hardest, å dirigere Brahms er som å ha en sekk med poteter hengende i armene. Brahms er som å kjøre et Mercedes 124-karosseri med automatgir. Tung og pompøs, men tidløs i designet. I Jerusalem kjører hundrevis av slike Mercedeser som taxi, men der nede kjøres de ikke som Brahms. De kjøres som Stravinskij.